Rektor Uniwersytetu w Białymstoku - prof. dr hab. Mariusz Popławski wprowadził zarządzenie w sprawie wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji (SI) w procesie kształcenia na UwB.
Dowiadujemy się z niego, iż prowadzący zajęcia oraz osoby kształcące się powinny wykorzystywać systemy SI zgodnie z normami prawnymi i etycznymi, zapewniające przejrzystość oraz uczciwość. Prowadzący zajęcia może w sylabusie studiów lub w programie kształcenia (w przypadku innych form kształcenia) określić szczegółowe zasady wykorzystywania systemów SI.
Do obowiązków prowadzącego zajęcia należy przedstawienie: zasad wykorzystania systemów SI w pracach pisemnych, zakresu i sposobu wykorzystywania systemów SI przy przygotowywaniu prac pisemnych oraz sposobu jego dokumentowania, a także wyraźne wskazanie, które zadania powinny zostać wykonane bez wykorzystania systemów SI.
Osoby kształcące się na UwB powinny natomiast wykorzystywać systemy SI w sposób wspierający proces dydaktyczny, w szczególności w osiąganiu efektów uczenia się, a nie jako zamiennik krytycznego myślenia i kreatywności. Należy podkreślić, iż obowiązuje całkowity zakaz korzystania z systemów SI podczas egzaminów oraz zaliczeń, chyba że polecenia lub treści zadań określają sposób, w jaki można to uczynić.
Do dozwolonego zakresu wykorzystania systemów SI w pracach pisemnych przez osoby kształcące się należy w szczególności: korekta językowa i stylistyczna tekstu, tłumaczenie maszynowe tekstu z lub na język obcy, wyszukiwanie i organizowanie źródeł naukowych, generowanie zestawień słów kluczowych, analiza danych, tworzenie symulacji i modelowanie, wsparcie w procesie badawczym poprzez generowanie problemów badawczych, poszukiwanie luk w wiedzy naukowej, a także tworzenie kodu.
Z zarządzenia dowiadujemy się również, że do obowiązków osoby kształcącej należy w szczególności: odpowiednie przygotowanie danych wejściowych do systemy SI, każdorazowa weryfikacja uzyskanych wyników wykorzystania systemów SI pod względem ich prawdziwości, udokumentowanie sposobu wykorzystania systemów SI w pracach pisemnych zgodnie z zasadami i zakresem przedstawionym przez prowadzącego zajęcia, przedstawienie sposobu wykorzystania systemów SI przy wykonywaniu zadań na każdorazowe polecenie prowadzącego zajęcia.
Warto wyraźnie zaznaczyć, że do zabronionego zakresu wykorzystania systemów SI w pracach pisemnych przez osoby kształcące się należy: wykorzystywanie systemów SI w zadaniach, które powinny zostać wykonane bez wykorzystania systemów SI, wykorzystywanie systemów SI w innym zakresie lub w inny sposób niż przedstawiony przez prowadzącego zajęcia, niewystarczająca dokumentacja wykorzystania systemów SI, automatyczne wykonanie zadania w całości lub części przez systemy SI, cytowanie wyników wykorzystania systemów SI jako źródła informacji bibliograficznej oraz przedstawianie wyników wykorzystania systemów SI jako własnych wniosków badawczych.
Prowadzący zajęcia może wyrazić zgodę na wykorzystanie systemów SI przy wykonywaniu poszczególnych zadań, ale tylko wtedy, gdy będzie to celowe dla weryfikacji efektów uczenia się.
Należy mieć świadomość tego, iż prowadzący zajęcia może żądać wyjaśnień od osoby kształcącej się w przypadku powzięcia podejrzeń o naruszeniu zakazów lub obowiązków określonych w zarządzeniu.
Prace licencjackie, magisterskie i rozprawy doktorskie mogą podlegać weryfikacji za pomocą narzędzi pozwalających na określenie prawdopodobieństwa zabronionego użycia systemów SI przy ich przygotowywaniu.
Prowadzący zajęcia jest zobowiązany do poinformowania, w sylabusie studiów, programie kształcenia lub przez USOSMAIL, osób kształcących się o zasadach wykorzystania systemów SI do 30 kwietnia 2025 r. i 14 dni od rozpoczęcia zajęć w ramach poszczególnych semestrów.
W przypadku udowodnienia nieetycznego lub niezgodnego z postanowieniami zarządzenia wykorzystania systemów SI zastosowanie mają odrębne przepisy dotyczące odpowiedzialności dyscyplinarnej.
Pełną treść zarządzenia publikujemy w załączeniu.
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.